Peníze na spoje v regionální dopravě jsou, jen je chtít najít!

05.03.2011 12:24

Je to asi půl roku co naše hodná vláda odmítla přispět na vlakovou dopravu v regionech s tím, že nejsou peníze na dotování dráhy. Následkem toho došlo k omezení vlakové dopravy a to především v regionech, kde se omezení pohybuje mezi 10-15%.

Díky tomuto omezení mnozí lidé přišli o práci neboť se do ní či z ní nemají jak dostat. Na toto jsem již článek psal již dříve, jelikož ale vlakem jezdím velmi často, protože to je ekologičtější doprava než třeba doprava silniční, tak mne napadlo zamyslet se, kde třeba by se dalo ušetřit, aby se to nedotklo jízdních řádů a lidé mohli normálně dojíždět a zároveň se zvedla kultura cestování vlaky Českých drah.
Integrační programy a podobné černé díry na peníze tentokrát nechám stranou. Zaměřím se čistě na dráhu a hned mám pár věcí a investicí drah, které bijí do očí, ale dvě hlavní věci opravdu přehlédnout nejde.
První velkou dírou je nákup či pronájem nových souprav a lokomotiv, jmenovitě pendolína a taurusy. Je sice velmi hezké že pendolíno může jezdit 230km/h a taurus je nejrychlejší lokomotiva na světě ale k čemu to celé je když u nás více jak 160km/h jezdit nemohou a to jen na některých úsecích koridorů, tuto rychlost zvládají i původní modernizované lokomotivy například řady 151, 350 a 362.
Na co tedy vyhazovat miliardy za pendolína jejichž rychlost vychází hlavně z toho, že například při cestě z Prahy do Brna zastaví pouze v Pardubicích a při cestě do Ostravy se zdrží ještě v Olomouci. To mohou dát klasickou soupravu vedenou třeba lokomotivou řady 151, která také nebude zastavovat a v konečném čase bude rozdíl minimální. Jenže kdyby se takto ty miliardy ušetřily tak to by si někdo nemohl namastit kapsu za výnosnou zakázku.
Další věcí je nesmyslné sjednocování nátěrů souprav do modrobílé a to i tehdy když je vůz takřka nový jak jsem to už několikrát viděl, jako příklad uvedu vozy Bpee, Bee či nové motorové jednotky regionova, 854 nebo příměstské city elefanty. Přetírání starých vozů je samozřejmě nutné ale nač u skoro nových, kde by to ještě nějakou dobu vydrželo?


Moc dobře chápu, že je potřeba vlaky opravit a to především po stránce interiéru ale v době krize vyhazovat miliardy za to že se někomu na vedení drah nelíbí zelené, červené či třeba žluté vlaky? Mě se zase třeba nelíbí, že na vozech vidím reklamu na komunisty či jim velmi podobné socdemáky apod. ale to odbočuji.
Skoro vždy pozoruji, že vagon je natřen na modro což, jak by se mohlo zdát je známkou renovace, ale když člověk nastoupí, zjistí, že to je uvnitř stejné jako v těch starých vozech a to včetně úděsného WC. Opravené vozy se objevují jen zřídka a často ani modré nejsou ale jen na modro natřené čím dál častěji!
Nebylo by tedy mnohem lepší investicí, miliardy ušetřené na těchto zbytečných projektech dát na provoz vlaků, aby se lidé dostali do zaměstnání, školy apod. a zpět. Jistě by ještě zbylo i na opravení a udržování interiéru vlaků aby člověk měl za poctivě zaplacené jízdné nějaké to pohodlí i kulturu cestování, mohl si beze strachu z nějaké nemoci dojít i na WC, nemusel se buďto klepat zimou, nebo trpět vedrem v letních měsících? Myslím, že lidi nezajímá, zda jim přijede modrý, červený či zelený vlak ale zajímá je, jestli přijede včas, bude tam čisto a příjemně a v neposlední řadě jestli když se podívají z okna tak jestli uvidí ven nebo jen nánosy x let staré špíny a to i v regionech a ne jen na hlavních tratích jako tomu bylo doposud.

Jaroslav Drtina
Předseda KR DSSS KHK

 


Tvorba webu zdarma s Webnode Webnode