Pomozme Kuklenám
SKUTEČNÁ SITUACE V PLÁNOVANÉM ZASTAVĚNÍ KUKLEN
- TZV. NOVÁ ZELENÁ
. V současné době má Hradec Králové dluh 880 mil. korun (z toho 500 mil dluží za úvěr na nově
vybudované koupaliště)
. Výstavba bytových domů (např. Plačice), důležitých křižovatek (Mileta, Koruna) a dalších velkých
staveb (např. Městská knihovna) je kvůli dluhům města a celkové finanční krizi pozastavena
. Dostavba dálnice a Jižní spojky se opět odkládá na neurčito (pozemky, které má dostat p.
Havránková do pronájmu mají v nájmu jiní zemědělci, kteří si najali proti odebrání právníka. Pro stavbu
Jižní spojky nemá město vykoupeno zatím ani jeden pozemek – tzn. dostavba dálnice a výstavba Jižní
spojky jsou v nedohlednu).
. Plocha na mapě Územního plánu města označená jako „M“ – je plocha o velikosti města Opočna
- 80 ha (od Arrow a hřbitova až po Předměřice). Jedná se o nejkvalitnější zemědělskou ornou půdu
v republice (bonita F1) , která má být zalita betonem pro něco tak nízkého jako je stavba několika
marketů.
. Magistrát města HK podává do médií záměrně zkreslené informace o tom, že na ploše se bude
stavět sídliště pro 8tis. lidí, rodinné domy a pečovatelský dům. Pro koho ? Počet obyvatel města se každý
rok snižuje. Cena jakého-koliv nově postaveného bytu v HK je pro obyčejné lidi nedostupná (viz nové
byty u hl. nádraží – byt o výměře 200 m za cenu 8 mil.).
. Pro zábor nejkvalitnější zemědělské půdy ve městě neexistuje žádná omluva. Pro stavbu
marketů (které obyvatelé už stejně nepotřebují), jsou v Kuklenách vhodnější lokality (bývalá Koželužna,
oblast Temešváru, komerční centrum v Hradubické, …)
. Pražská firma Endeta již dva roky vykupuje pozemky na ploše „Nová Zelená“ za cenu orné půdy od
soukromých zemědělců. Někteří (menšina) ještě neprodali. Stejně tak zatím neprodala svou část římsko-
katolická církev.
. Část pozemku pro „Novou Zelenou“ má už skoupenu fy Endeta, která ji vykoupila za 1200-1500
Kč za m. Město bude muset pozemek vykoupit zpět, aby mohla být „Nová Zelená“ vůbec postavena.
. Protože firma Endeta chce na vykoupené ploše postavit markety, potřebuje, aby Město HK
(změnou Územního plánu) převedlo tuto ornou půdu do kategorie – stavební pozemky a
umožnili jim tak podnikat, přičemž fy Endeta není povinna postavit na své náklady
přístupové komunikace.
1) Doprava
Prezentace modelových situací pro dopravu, kterou jsme si museli vyslechnout na veřejném projednání
(12.3.2010 na magistrátu) byla hrubě zkreslena faktem, že do těchto simulací byly vloženy všechny budoucí
plánované, ale ještě nepostavené křižovatky ve městě – Mileta, Koruna a Jižní spojka z dálnice. Jelikož je
výstavba v Kuklenách (oblast za kostelem a Arrow až do Předměřic – tzv. NOVÁ ZELENÁ) naplánována
v horizontu 15-20 let (tzn. jedna celá generace), znamená to pro většinu obyvatel Hradce obrovské n ě k o l i
k a l e t é zatížení těžkou dopravou, která úplně znemožní průjezdnost městem a enormně zhorší životní
prostředí. Největší zatížení čeká ulice: Zelená, Pražská, Pálenecká, Koutníkova.
Předvedená dopravní prezentace byla tedy naprosto bezcenná, protože nám byly záměrně zamlčeny vstupy, se
kterými se pracovalo a výsledná vypočítaná zatížení proto naprosto neodpovídají realitě.
Shrnutí:
Přednesené několikaleté zatížení autodopravou je hrubě zkreslené a velmi podhodnocené. Nelze ho
tedy v této podobě vůbec brát jako argument pro výstavbu, ale přesně naopak.Model dopravní
infrastruktury, který počítá s neexistujícími komunikacemi „Nová Zelená“ a Jižní spojka – je
nereálný vzhledem k tomu, že místo ke snížení dopravní zátěže dojde k nárůstu vozidel ! Bez
zajištění nezbytých přístupových komunikací a infrastruktury nelze tuto megastavbu vůbec začít.
2) Plánovaná výstavba
Další argument p. náměstka Malíře, že město je kýmsi tlačeno do rozvoje a nové výstavby, neobstojí, protože
plánované stavby na území označeném „M“ jsou pro obyvatele Hradce naprosto bezcenné a vůbec nemají za cíl
účelně zvelebit život v Kuklenách.
Kukleny v současné době slouží městu jako smetiště a odkladiště. Máme tady chemickou skládku, skládku
komunálního odpadu, skládku technických služeb a musíme zde strpět chování nepřizpůsobivých občanů. Právem
byly Kukleny minulý rok označeny v Radnici za nejhorší lokalitu ve městě s nejlevnějšími byty.
Naše čtvrť NEMÁ: vůbec žádný park, lesopark, není tu mateřská školka, jesle, dokonce ani jedno veřejné
dětské hřiště. Není tu žádná odpočinková nebo sportovní plocha např. pro rodiny s dětmi nebo pro seniory,
kterých přibývá. Není tu ani cyklostezka. Chodníky v celé čtvrti jsou v dezolátním stavu. Nic z tohoto, co jsem
jmenovala, na ploše vyznačené pro bytovou zástavbu a sociální služby, která bude rozlohou zabírat území o
velikosti Opočna, NEBUDE.
Plánovány jsou tři hypermarkety a další komerční stavby, které budou ze jmenované celkově zastavěné plochy
zabírat nejméně 50 %. Jinými slovy – veškerý užitek z plochy, která je v současné době jednou z nejlepších
orných zemin v republice, určených pro pěstování náročných plodin a obilí, bude mít investor – developerská
pražská firma Endeta, která získá lukrativní plochy u dálnice pro své podnikatelské záměry. Potřeby města
investory nebudou vůbec zajímat, protože nikdo z nich tu bydlet nebude. Celá plocha poslouží pouze pro jejich
soukromý byznys. Faktický přínos pro obyvatele Hradce nebude vůbec žádný, zatímco zatížení
způsobené výstavbou a následnou údržbou bude pro zadlužený Hradec obrovské.
3) Endeta
Firma Endeta je firmou s RUSKO - SLOVENSKÝM ! kapitálem, kterou vlastní banka J&T (akcionáři banky –
Slovensko,Švýcarsko, USA, Rusko, Barbados, …)
Akcionářem firmy Endeta je firma GOLDEN RIVER, jejímiž společníky jsou krom jedné americké společnosti
(COMPANY EXPRESS LLC, New York) také i KYPR (NATLAND GROUP LIMITED, Kyperská republika).
Tyto a další informace jsou k nalezení na veřejně přístupném serveru – výpisy z Obchodního rejstříku.
(www.justice.cz)
4) Závěr
. Zábor nejkvalitnější zemědělské půdy ve prospěch hypermarketů je neomluvitelný.
. Město chce umožnit (ať už vědomě či nevědomě) podnikat ruským a kyperským investorům na
nejbonitnější ploše města HK, kteří pozemek zalijí betonem a využijí pro svůj vlastní byznys, bez
ohledu na další potřeby obyvatel města.
. obyvatelé města budou na několik let zatíženi masivním nárůstem dopravy a enormně
zhoršeným životním prostředím
. obyvatelé města budou zatíženi financováním stavby přístupových komunikací a následně i jejich
údržbou a opravami
Na nejbližším veřejném zasedání zastupitelstva (v Adalu) se bude 30.3.2010
projednávat:
„Návrh změny Územního plánu města Hradec Králové č. 177 (Nová Zelená)“
kde může kdokoliv z veřejnosti vznést připomínky k plánované změně. Přijďte nás podpořit.
Zjednodušeně řečeno – zastupitelé potom budou hlasovat, zda převedou pozemek č. 177 z kategorie „plocha
orné půdy“ do kategorie „stavební pozemek.“
NENECHME SI, PROSÍM, ZE SALONU REPUBLIKY UDĚLAT DRUHÉ KARLOVY VARY!
Marcela Wolfová
člen Občanského sdružení Kukleny
wolfovam@lfhk.cuni.cz
fax: 495 514 789
Banka J&T před čtyřmi měsíci koupila ELEKTRÁRNU OPATOVICE.
V současné době se projednává návrh postavit tam SPALOVNU, která byla odmítnuta v Pardubicích!