Jančurizace železnice ano, nebo ne?

06.12.2011 06:57

https://farm5.static.flickr.com/4047/4285431774_ef11b57267.jpgJsou tomu zhruba dva až tři měsíce, co začal podnikatel Jančura vedle svých žlutých autobusů provozovat i vlakovou dopravu. Ihned se zvedla mediální vlna podpory tohoto projektu a všude kolovaly fotografie nablýskaných vlakových souprav, které nemají zpoždění, RegioJet je mimochodem sestaven z rakouských vozů 1. vozové třídy AMZ a AMPZ, které jsou přestříkány na „dvojku“ a natřeny na žlutočerno, to vše doplňovaly fotografie slečen a nabídky jídla za jasně prodělečné ceny, aby toho nebylo dost, ještě média nazvala cestující s jízdenkami ČD černými pasažéry.

Jenže nikdo už nenapsal, že Jančurův RegioJet zná také zpoždění. Co je ale mnohem závažnější, že za tu chvíli se už několikrát stalo, že tento vlak projel návěst „stůj“. Nechci ani domýšlet co by se stalo, kdyby vjel ve vysoké rychlosti na kolej, kde jede v protisměru jiný vlak, ale dle objektivity našich sdělovacích prostředků by za to nakonec mohly České dráhy. 

Prozatím měl tedy RegioJet obrovské štěstí, že se něco takového nestalo.

Proč se pan Jančura nezajímá o některé regionální tratě, jako třeba Viamont, který od drah převzal tratě, které již nevyužívají a úspěšně tam provozuje osobní dopravu? Na to si jistě každý dokáže odpovědět sám.

Lidé i média často kritizují České dráhy za zpoždění. Ovšem mohou ČD za to, že například někdo skočí pod vlak, nějaký šofér ignoruje výstražné značení na přejezdu či v neposlední řadě, že někdo ukradne měděné kabely, protože za ně ve sběrných surovinách dostane slušné peníze? Dle mého názoru rozhodně ne. A to, že dráhy většinou čekají na přípojné spoje, z čehož se zpoždění dosti často přenáší na další vlaky, vnímám naopak pozitivně, protože člověk pak někde nezůstane bez možnosti dostat se domů, a dráhy i garantují alternativní dopravu do cílové stanice v případě ztráty posledního přípoje.

Dalším bodem kritiky je stav vozového parku Českých drah, který je mnohdy starý desítky let. Ovšem, kdo si to zničil? Jak to, že se stává, a není to ojedinělá záležitost, že i úplně nové vozy jsou zdemolovány výrostky, jedoucími ze škol či internátů. Jsou samozřejmě i lidé, jenž si tohoto váží, ale nařknout dráhy za to, že neudržují svůj vozový park, je přehnané. Například vozy BMZ se těm rakouským vyrovnávají. I nově modernizované rychlíkové vozy s kouřovými skly a novými sedačkami jsou na velmi slušné úrovni, Staré pantografy nahrazují jednotky city elefant nebo vlaky regionova, které nahrazují staré „kostitřasy“ řady 810. Je ale otázkou, jak dlouho to lidé v tomto stavu nechají.

Na závěr se častým terčem kritiky stává jízdné. Je pravda, že obyčejné jízdné pro lidi, kteří jedou jednou, dvakrát za rok, je vysoké. Ovšem jízdné pro studenty do 26ti let i pro důchodce, či držitelé IN karet, zase tak vysoké není. Je jen potřeba znát různé slevové karty, na které je po vlacích a nádražích mnoho poutačů a pořizovací cena těchto karet vzhledem k jejich možnostem není nijak přehnaná.

Vůbec nechápu lidi, kteří nadávají na drahé jízdné, když jezdí třeba jednou týdně a platí plné jízdné, když by se jim třeba karta IN25 několikanásobně vrátila. Musíme také počítat, že opravy a modernizaci tratí platí dráhy, nikoliv Jančura, a logicky na to dráhy musí někde vzít peníze. Za jízdu po dálnici se také musejí kupovat dálniční známky.  

Závěrem bych rád uvedl, že pokud bude Jančurizace dráhy pokračovat, tak se nám stane to, že v cestování vlakem bude neuvěřitelný zmatek. Už vidím, jak důchodci či lidé, jenž se v cestování vlakem nevyznají, budou identifikovat vlaky, kterými jet mohou a kterými ne, při cestě třeba z Plzně do Pardubic, a pokud se netrefí a budou mít lístek ČD, tak budou platit pokutu, a to samé obráceně. Na tak malou zemi, jakou je ČR, naprosto stačí jeden železniční dopravce, který nevyužívané tratě přenechá dopravci menšímu.

Jaroslav Drtina
Předseda KR DSSS KHK, člen republikového sněmu DSSS