Vikingové z Brna

05.03.2011 12:16

Před delší dobou jsem zaregistrovala jistý dokument, který nesl pojmenování Vikingové z Brna. Vzhledem k tomu, že se o toto téma velmi zajímám, nedalo mi to a musela jsem si daný dokument najít a zhlédnout ho. Samozřejmě, že jsem nečekala žádné zázraky, protože v dnešní době jsou Vikingové spíše nežádoucím tématem, a tak kolem nich vznikla spousta hloupostí… Bohužel je to tak, takže jsem se naučila ty nesmysly okolo odfiltrovat a brát si z toho jen to cenné. Ovšem toto předčilo veškeré, opravdu veškeré mé očekávání. A asi bych tento tzv. dokument pasovala na největší blábol, co jsem kdy viděla. Dokument se měl zabývat rekonstrukcí vikinské doby na již pravidelné akci v Polsku, což je dle mého názoru zajímavé téma. Když hodně přimhouříme oči, dokážeme v některých amatérských záběrech vidět kouzlo této akce. Ale chce to skutečně hodně soustředění. Už jen proto, že autor tohoto „dokumentu“ tam vůbec nejel kvůli probíhající akci. Možná kdybych se hned podívala na jméno tvůrce, nebyla bych tak překvapená. Nebyl jím totiž nikdo jiný než Martin Dušek, s kterým už jsme bohužel měli tu čest. Když jsme byli pozváni na promítání dokumentu Jednoho světa, podával nám ruku se slovy „Heil Hitler“. Takže jsme si od prvního okamžiku mohli udělat obrázek, co je to za člověka.
Když  jsem ho zahlédla v tomto dokumentu, bylo mi to již jasné a chápala jsem hloupé otázky, s kterými tam otravoval úplně každého. Za každou cenu se snažil účastníkům vnutit, že každý, kdo se zajímá o toto období a symboliku, kterou s sebou neslo, je jasný pravicový extremista. Podle mě toto může svědčit pouze o neznalosti, či spíš o zaujatosti, což je ještě horší. Duškův případ bude nejspíše to druhé. Zřejmě má nějaké komplexy, které si takto léčí i přesto, že o to nikdo, ale skutečně nikdo nestojí. Nejvíce jsem asi kroutila hlavou, když nález svastiky z 8. století označil za symbol nacismu. Nebo když si nechal připnout nášivku s tímto symbolem a prohlašoval, že vypadá jako Hitlerjugend. Už vidím, jak na  akci pořádané za spolupráce polského ministra kultury je propagován nacismus. Větší blbost snad už ani prohlásit nemohl. Asi by si měl vážně doplnit znalosti. Stačilo by si jen přečíst, co o tomto symbolu píše Wikipedia.org, což podle mě mluví za vše. Jelikož první výskyt tohoto symbolu se datuje přibližně do 5. tisíciletí př. n. l., nacisté ho asi jen těžko vymysleli. A tím méně je divné, když se objeví na rekonstrukci vikinské doby, kde byla svastika považována za symbol boha Thora.
Avšak nejpodivnější je pro mě to, že na pana Duška bylo podáno trestní oznámení za jeho pozdrav při naší návštěvě, ale odešel bez jakéhokoliv trestu. Také je zaznamenán v jeho vlastním dokumentu se svastikou na rameni a prohlašuje se za člena Hitlerjugend a opět žádný trest. Velice zajímavé…

Pro doplnění odkaz na daný dokument:

https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/309294340090004-vikingove-z-brna/

Odkaz na vyjádření skupiny, které se reportáž týká:

https://www.sigurd.cz/ 

A to nejpodstatnější, informace o tom, co pan Dušek nazývá jen jako symbol nacismu:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Svastika

Nyní ať si každý udělá obrázek sám.

Lucie Šlégrová